Facebook Ads – cele kampanii reklamowej

Facebook Ads to potężne marketingowe narzędzie do docierania do interesującej nas grupy docelowej. Aby przygotować dobrą kampanię reklamową w oparciu o mechanizmy oferowane przez Facebooka, trzeba nie tylko mieć ciekawy pomysł na kampanię. W swojej kampanii reklamowej Facebook Ads koniecznie należy uwzględnić również grupy celów.

 

Facebook Ads. Budowanie świadomości istnienia

Budowanie świadomości istnienia dotyczy konkretnego obszaru – mianowicie, Twojej marki, Twojej oferty, Twojego wachlarza usług. Taki cel marketingowych działań opartych o Facebook Ads powinien przyświecać przede wszystkim tym, którzy debiutują ze swoją ofertą. Założyłeś startup? Wystartowałeś z własnym e-biznesem? Otworzyłeś swój e-sklep? Serdecznie Ci gratulujemy, ale jednocześnie przestrzegamy. Aby Twój biznesplan wypalił, musisz w miarę krótkim czasie przy ograniczonych nakładach finansowych dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. A gdy już Ci się to uda, musisz przekonać ich, że warto zajrzeć do Twojego miejsca w sieci. Na tym właśnie polega budowanie świadomości istnienia w rozumieniu marketingowej kampanii Facebook Ads.

Ale ten cel mogą obrać sobie także ci, którzy na rynku działają już ładnych parę lat. Powinni to zrobić wtedy, gdy tworzą nową markę lub przechodzą proces rebrandingu. Budowanie świadomości istnienia dotyczyć może nie tylko całej firmy, ale jakiegoś wycinka jej działalności. Jeśli poszerzasz swój wachlarz usług – wówczas również musisz zwrócić uwagę potencjalnych klientów na swoją nową ofertę.

 

Facebook Ads. Cel numer 1, czyli świadomość

Gdy wiesz już, o co chodzi z celem odnoszącym się do budowania świadomości istnienia, czas przejść na poziom wyższy. Chcemy zwrócić Twoją uwagę na dwie różniące się między sobą kategorie, funkcjonujące w obszarze tego celu. Zależy nam na tym, abyś starannie przemyślał, na którą z kategorii chcesz się zdecydować. To o tyle ważne, że w ślad za Twoją decyzją pójdą przecież pieniądze z Twojego budżetu marketingowego. Dobry wybór kategorii przełoży się na wysoką skuteczność i satysfakcjonująca konwersję. I odwrotnie, nietrafiona decyzja oznaczać będzie marnotrawstwo budżetu oraz frustrację wywołaną przepadkiem gotówki i niską skutecznością reklamowej kampanii Facebook Ads.

Przejdźmy zatem do bardziej szczegółowego omówienia każdej z dwóch kategorii przypisanych do celu służącego budowaniu świadomości istnienia.


Marketingowa rozpoznawalność

Pierwszą kategorią jest „rozpoznawalność”. Samo słowo jest proste i zrozumiałe. Intuicyjnie też domyślamy się, co może ono oznaczać w kontekście działań marketingowych. W skrócie, chodzi o to, aby ludzie widząc Twoje logo, Twoją nazwę, Twój wizerunek wiedzieli, kim jesteś, co robisz i co oferujesz. A jeszcze lepiej z marketingowego punktu widzenia będzie, jeśli będą oni zorientowani, jak możesz im pomóc.

Kategorię numer jeden wybierz wtedy, gdy zależy Ci na eksponowaniu reklamy użytkownikom najlepiej rokującym na jej zapamiętanie. Jak Facebook zmierzy skuteczność takiej reklamy? Generalnie, wydaje się to trudne. Takie przeczucie znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości, gdyż pomiar tej kategorii należy do najtrudniejszego i najmniej dokładnego ze wszystkich kategorii ujętych w kampaniach reklamowych na Facebooku. Mimo to, istnieją mechanizmy służące do pomiaru Twojej rozpoznawalności w kontekście działań prowadzonych przez Ciebie na Facebooku. Do najczytelniejszych wskaźników należeć będą:

  • liczba kliknięć w Twoją reklamę w trakcie prowadzonej kampanii Facebook Ads
  • zatrzymanie przewijania newsfeeda przez użytkownika po to, aby skupić uwagę na Twojej reklamie i zapoznać się z jej treścią.

W obrębie tej kategorii stosowane były także krótkie ankiety rozpoznawalności marki wśród odbiorców, którym ją wyświetlono.

 

Zasięg: buduj go i rozszerzaj

Robimy krok numer dwa, aby skupić swoją uwagę na drugiej kategorii, jaką jest zasięg. Zdecyduj się na niego, jeśli zależy Ci na masowości swojego przekazu reklamowego. Co to oznacza w praktyce? Nic innego jak po prostu dotarcie do jak największej liczby użytkowników Facebooka. Sprawę komplikuje nieco fakt, że o skuteczności Twojej kampanii reklamowej Facebook Ads w ramach kategorii „Zasięg” decyduje nie tylko liczba osób, którym wyświetli się nasza reklama. Równie istotne będzie, jaki będzie koszt 1 tysiąca wyświetleń (tzw. wskaźnik CPM).

Musimy podkreślić, że budując zasięg za pomocą Facebook Ads, nie zapewniasz sobie napływu nowych klientów. Nie jest to też klasyczna kategoria prosprzedażowa czy perswazyjna. Jeśli już uciekać się do jakiegoś jej określenia, to najbliżej byłoby jej do kategorii wizerunkowej. Kampania oparta o zasięgi służy bowiem przede wszystkim budowaniu pożądanego wizerunku Twojej firmy lub oferty u jak największej liczby odbiorców. Naturalnie, takie działania mogą budować grunt pod przyszłą sprzedaż.

 

W powyższym tekście skupiliśmy się na pierwszym z celów kampanii reklamowej Facebook Ads, czyli budowaniu świadomości istnienia Twojej marki, sklepu czy oferty. Omówiliśmy także dwie kategorie reklamowe, przypisane do tego celu. Liczymy, że pomogliśmy Ci w ten sposób przy planowaniu Twoich marketingowych działań na Facebooku. Jeśli jednak czujesz, że potrzeba Ci jeszcze eksperckiego wsparcia w obszarze przygotowywania i planowania kampanii Facebook Ads – odezwij się do zespołu Przemysława Zielińskiego i Wielkiej Radości. Pomożemy!